0 ×
Вашата количка е празна.

Хранителни дефицити – признаци и начини за справяне с тях

28 юли 2019, от admin

Хранителните дефицити, които остават недиагностицирани за дълъг период от време, могат да доведат до живот със сериозни усложнения за здравето. Обикновено тялото подава сигнали, че нещо не е наред чисто физиологично, като признаците могат да бъдат както вътрешни (безсъние, болка в различни части на тялото, постоянна умора и т. н.), така и външни (дерматит, косопад, чупливи нокти и т. н.). Ето и някои конкретни примери, които са индикатор за нарушена хомеостаза:

Очи

Бледост на долния клепач – дефицит на желязо.
Видими кръвоносни съдове в очите – дефицит на витамин C.
Късогледство – дефицит на витамин D.
Слабо нощно зрение – дефицит на витамин A.
Тъмни кръгове под очите – алергии, дехидратация, хранителни непоносимости.

Венци и зъби

Кървящи венци – дефицит на витамин C и/или фолат.
Струпване на зъбите един върху друг поради липса на място в самата челюст (горна или долна) – дефицит на витамин K и/или калций.

Уста

Афти – дефицит на витамини B3, B12, фолат и/или калций.
Болезнен език – дефицит на витамини B2, B3 и/или фолат.
Загуба на вкус или обоняние – дефицит на цинк.
Нацепени ъгълчета на устните – дефицит на витамин B2.
Слабост на зъбния емайл – дефицит на витамини A, D, K, калций, манган и/или молибден.

Кожа

Акне по време на менструация – дефицит на витамин B5.
Дерматит – дефицит на биотин, витамини B2 и/или B3.
Грапавини/подутини по горната част на ръцете – дефицит на витамин A.
Загрубяла или суха кожа – дефицит на витамини A и E.
Лесно посиняване – дефицит на витамин C.
Необичайно кървене от носа – дефицит на витамин C.
Розови стрии – дефицит на цинк.

Коса

Косопад – дефицит на биотин, витамини B2, B5, D и/или цинк.
Пърхот – дефицит на витамин A, омега-3 мастни киселини и/или селен.
Суха коса – дефицит на биотин, витамини A и E, йод, селен, омега-3 мастни киселини или протеини.

Нокти

Бели петна по ноктите – дефицит на калций и/или цинк.
Бледи нокти – дефицит на биотин и/или желязо.
Койлонихия (деформация на ноктите, характеризираща се с централно хлътване на ноктите като лъжица) – дефицит на витамин B12 и/или желязо.
Лесно късащи се кожички около ноктите – дефицит на протеин.
Чупливи нокти – дефицит на йод, калций и/или магнезий.

Мускули и стави

Едема (подуване) – дефицит на витамини B1, B6 и/или калий.
Изтръпване или мравучкане – дефицит на витамини B5 и/или B12.
Мускулни крампи – дефицит на витамини B1, B2, B6 и/или магнезий.
Треперене на мускулите – дефицит на витамини от група B (B1, B2, B3, B6, B9), витамин D, калций или магнезий.
Прищракване/скърцане на ставите – дефицит на манган.

При доказан (с лабораторни изследвания) сериозен дефицит на даден витамин и/или минерал, нуждите на организма следва да се обезпечат чрез приема на подходяща хранителна добавка, по възможност предписана от компетентно медицинско лице (т. е. храната сама по себе си не е достатъчна, за да покрие този дефицит). При по-леки хранителни дефицити е силно препоръчително да се изгради по-балансиран начин на хранене, който да осигурява всички необходими нутриенти за оптимално функциониране на организма.

Източник: www.drjockers.com
Снимка: www.pixabay.com

Оставете коментар:

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *