0 ×
Вашата количка е празна.

Топ 5 полезни храни против стареене

1 май 2022, от admin

Какво представлява стареенето?

Стареенето е сборът от всички промени, които се случват в човешкия организъм от раждането до смъртта. То засяга клетките във всеки основен орган, но все още има много въпроси относно това защо се случва, какви точно са биологичните процеси, лежащи в основата на тези промени, и могат ли да се предприемат стъпки, за да се забави стареенето възможно най-дълго. Част от отговорите на тези въпроси дава т. нар. „теория на свободните радикали за болестите и стареенето”.

Теорията на свободните радикали за болестите и стареенето

Свободните радикали са силно реактивни химикали, които се образуват ежедневно в организма – обикновено в малки количества – в резултат на нормалната метаболитна дейност. Тъй като са много нестабилни, те атакуват най-близката стабилна молекула и „крадат” нейния електрон. Когато атакуваната молекула загуби своя електрон, тя самата се превръща в свободен радикал, като по този начин се получава верижна реакция. В крайна сметка това може да доведе до увреждане на жизненоважни структури като външната защитна мембрана на клетките, клетъчните протеини и дори ДНК.

Непрекъснато нарастващите нива на токсично химическо замърсяване, включително от автомобилни и фабрични газове, перилни и почистващи препарати, пестициди и хербициди, слънчева радиация, цигарен дим и стотици други синтетични продукти във всеки аспект на околната среда, излагат съвременните хора на много повече атаки на свободните радикали от всякога. В резултат на това те изпитват много повече оксидативен стрес, отколкото могат да отработят. Именно оксидативният стрес, съчетан с други форми на увреждане от свободните радикали, води до развитието на болест на Алцхаймер, диабет, рак и други състояния, свързани с възрастта, като същевременно допринася за цялостното стареене. Това е известно като „теория на свободните радикали за болестите и стареенето”.

Какво представляват антиоксидантите и защо са толкова необходими?

Антиоксидантите са молекули, които неутрализират свободните радикали и предпазват организма от вредното им въздействие. Много от антиоксидантите постъпват отвън чрез храната, но тялото притежава и собствени антиоксидантни ензимни системи.

Най-простият, но ефективен начин за намаляване на ефекта на свободните радикали е ежедневният прием на храни (и хранителни добавки), богати на антиоксиданти. Ето и 5 от най-полезните храни против стареене, които е добре да присъстват във всяка диета:

Зелен чай

Зеленият чай съдържа мощни антиоксиданти (включително полифеноли, известни като катехини, най-популярният от които епигалокатехин галат /EGCG/), които се борят както с неблагоприятните ефекти от стареенето, така и с предразположеността към болести, индуцирана от свободните радикали. Редовната консумация на зелен чай намалява риска от бактериални и вирусни инфекции, рак и сърдечно-съдови заболявания, като същевременно увеличава бактериалното разнообразие в червата и укрепва имунната система.

Куркума

Куркумата има дълга и предълга история на употреба в аюрведа – традиционната индийска медицина. Съвременната наука все още разкрива нарастващ списък от заболявания, които могат да бъдат безопасно и ефективно лекувани с над 300 биоактивни компонента в куркумата. Куркуминът – една от основните биоактивни съставки в куркумата – е мощно противовъзпалително съединение, надминаващо по ефективност дори аспирина и ибупрофена. Ежедневният прием на куркума (25-50 мг) намалява възпалението, оксидативния стрес и риска от редица хронични заболявания.

Нар

Нарът е плод с ясно изразени антибактериални, антивирусни и антиоксидантни свойства. В състава му влизат антоцианини, елагова киселина и пуникалагин, които могат да предовратят окисляването на „лошия” холестерол – основна предпоставка за развитието на сърдечно-съдови заболявания. Редовната консумация на сок от нар намалява атеросклеротичните лезии, подобрява кръвообращението и предпазва от инсулт и инфаркт. Действа подмладяващо върху целия организъм, снабдявайки кръвта с кислород и успешно повлиявайки неблагоприятните ефекти от стареенето.

Сини боровинки

Тези вкусни плодчета имат изключително висок антиоксидантен капацитет поради съдържанието на антоцианини, витамин C и витамин E, както и на бета каротин (прекурсор на витамин A), селен и цинк. Доказано е, че подобряват инсулиновата чувствителност и контрола на глюкозата, понижават нивата на холестерола и редуцират риска от диабет и сърдечно-съдови заболявания. Също така помагат за забавяне на свързаната с възрастта загуба на зрение, особено при дегенерация на макулата, катаракта и други нарушения на ретината.

Студено пресован зехтин

Зехтинът, богат на мононенаситени мастни киселини (MUFAs), е основен компонент на средиземноморската диета. Редовната консумация на студено пресован зехтин намалява възпалението, предотвратява втвърдяването на артериите и развитието на атеросклероза и предпазва черния дроб от оксидативен стрес. Освен това оказва благоприятно въздействие върху нивата на кръвното налягане, триглицеридите и холестерола, както и върху цялостната продължителност на живота.

Източник: www.organixx.com
Снимка: www.unsplash.com

Оставете коментар:

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *