0 ×
Вашата количка е празна.

Топ 10 храни, подпомагащи здравето на мозъка

13 ноември 2022, от admin

Оказва се, че проблемите, свързани със здравето на мозъка, са широко разпространени в съвременното общество. От депресия до т. нар. „мозъчна мъгла” и всичко между тях, вероятността вие или някой, когото познавате, да страдате от проблеми, засягащи мозъка, е наистина голяма.

Въпреки че подобни здравословни проблеми са сериозни, те все пак могат да бъдат решени. Всъщност храните, които консумирате, могат драстично да подобрят мозъчната функция. Това са храни, богати на нутриенти, които захранват специфични пътища в организма, допринасящи за оптимална мозъчна функция. Към тях спадат:

Авокадо

Авокадото е богато на магнезий и полезни мазнини – мощен дует за мозъчната функция. Консумирайте го ежедневно в салата, върху тост или като разядка.

Боровинки

Боровинките са заредени с антиоксиданти, които се борят с възпалението и оксидативния стрес. Доказано е, че предпазват мозъка от невродегенеративни заболявания чрез увеличаване на комуникацията между мозъчните клетки, като същевременно подобряват паметта както при възрастни, така и при деца.

Зелен чай

Освен антиоксиданти, зеленият чай съдържа и L-теанин – аминокиселина, която е в състояние да премине кръвно-мозъчната бариера и да увеличи активността на невротрансмитерите. Още една причина да обичате тази здравословна напитка!

Диво уловена риба

В състава на човешкия мозък влизат 60% мазнини и повече холестерол от която и да е друга част от тялото. Следователно вместо да лишавате мозъка си от това, от което е направен, се опитайте да му осигурите храни с високо съдържание на есенциални мастни киселини като диво уловена риба. Сардините и сьомгата са едни от най-добрите източници на омега-3 мастни киселини, необходими за нормалната мозъчна функция и растежа на нервите.

Конопено семе

Докато полезните мазнини са необходими за оптималното здраве на мозъка, то идеалното съотношение между омега-3 и омега-6 мастните киселини е 1:1. Дисбалансът между тези два вида мастни киселини може да доведе до нежелано възпаление. Конопеното семе е единствената растителна храна, която има перфектното съотношение между омега-3 и омега-6 мастни киселини (1:1) и същото съотношение между тези две мастни киселини като рибеното масло. Освен това е богато на магнезий, който играе важна роля по отношение на паметта и ученето.

Куркума

Тази ярко жълта подправка изобилства от куркумин – съединение, способно да премине кръвно-мозъчната бариера и да подобри здравето на мозъка. Куркуминът не само повлиява паметта при болни от Алцхаймер, но и увеличава мозъчния невротрофичен фактор (BDNF), който улеснява растежа на нови мозъчни клетки.

Медицински гъби

Медицинските гъби като лъвска грива (или херициум) се отличават с изключително мощни фактори на растежа на нервите (NGFs), които помагат за защита и регенериране на мозъчната тъкан. Изследванията показват, че тази адаптогенна гъба значително подобрява когнитивните функции, макар и предимно в рамките на нейния прием.  

Орехи

Като цяло повечето ядки са чудесни за здравето на мозъка, но орехите се отличават от останалите поради високото си съдържание на алфа-линоленова киселина (ALA) – вид омега-3 мастни киселини. Доказано е, че редовната консумация на орехи спомага за облекчаване на възпалението и оксидативния стрес в мозъка, свързани с болестта на Алцхаймер и деменцията.

Студено пресовано кокосово масло

Тази невероятна храна съдържа възможно най-добрата мазнина за здравето на мозъка – средноверижни триглицериди (MCT). Според проучване средноверижните триглицериди подобряват когнитивните способности при по-възрастни хора с болест на Алцхаймер и проблеми с паметта. Удивителното в това проучване е, че когнитивните функции се подобряват почти веднага след приема на средноверижните триглицериди, а не само след продължителна употреба.

Яйца

Яйцата може и да са имали лоша репутация в миналото, но всъщност са една от най-богатите на нутриенти храни, подкрепящи здравето на мозъка. Отличават се с високо съдържание на холин, който отговаря за синтеза на невротрансмитера ацетилхолин и поддържа сигнализирането на клетъчните мембрани.

Безспорно здравето на мозъка е определящо за нормалното протичане на ежедневието. Ако сте проактивни в изборите си днес, включително по отношение на храните, които консумирате всеки ден, можете да си осигурите по-добро здраве и функциониране на мозъка за години напред.

Източник: www.drwillcole.com
Снимка: www.unsplash.com

Оставете коментар:

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *