0 ×
Вашата количка е празна.

За какво е полезен L-глутаминът?

7 ноември 2021, от admin

Въпреки че L-глутаминът (или просто глутаминът) традиционно се класифицира като „неесенциална”аминокиселина, той е от съществено значение за поддържане на имунния отговор, чревната функция и хомеостазата на аминокиселините по време на силен стрес. Всъщност всичките му функции предполагат, че е по-подходящо да се нарича „условно есенциална” аминокиселина. Някои от основните му ползи за здравето включват:

Намалява дискомфорта на мускулите по време на и след тренировка

Една от причините, поради които глутаминът е толкова популярен сред фитнес маниаците, е, че намалява мускулната болка след тренировка, стимулирайки синтеза на мощния антиоксидант глутатион, предпазващ от увреждането от свободните радикали. Друга причина е, че глутаминът повишава плазмения хормон на растежа, който играе решаваща роля в метаболизма на мазнините и мускулите, и предотвратява натрупването на амоняк, което може да се появи в кръвта и мозъка по време на тренировка и да причини умора.

Намалява желанието за сладко и насърчава отслабването

Глутаминът намалява желанието за сладко, благодарение на способността си бързо да се превръща в глюкоза, което изключва съответния сигнал от мозъка. Помага и за поддържане на баланса на серотонин, който освен че регулира настроението, влияе и върху апетита. Също така насърчава отслабването, тъй като подобрява инсулиновата чувствителност, позволявайки на клетките на тялото да използват кръвната захар по-ефективно и карайки мастните клетки да съхраняват по-малко мазнини.

Насърчава здравето на сърцето

Глутаминът насърчава здравето на сърцето в две основни направления – участва в производството на АТФ, ДНК, липиди и протеини, като задвижва критични процеси в съдовите клетки, включително апоптоза и пролиферция, както и в синтеза на специален вид бета-ендорфин, наречен глицил-1-глутамин, който регулира кръвното налягане и редуцира риска от кардиореспираторна недостатъчност. С други думи, глутаминът смекчава многобройни рискови фактори за сърдечно-съдови заболявания като диабет, затлъстяване, хиперлипидемия и хипертония.

Подкрепя имунната система

Глутаминът подкрепя имунната система, като увеличава производството на бели кръвни клетки. Всъщност скоростта на консумация на глутамин от имунните клетки е подобна на или по-висока от тази на глюкозата. Ето защо глутаминът се счита за „гориво за имунната система”. Имунните клетки до голяма степен зависят от наличието на глутамин, за да оцеляват, да се размножават, да функционират оптимално и в крайна сметка да защитават тялото от патогени. Едно проучване дори показва, че добавките с глутамин намаляват процента на болничните инфекции и продължителността на престоя в болницата.

Подкрепя храносмилателното здраве

Глутаминът е добре известен с благотворното си въздействие върху храносмилателната система, особено при т. нар. „чревна пропускливост”. Той е основно хранително вещество за възстановяване на чревната лигавица, като не само я предпазва от по-нататъшни увреждания, но и насърчава чревната перисталтика. Също така е от полза за тънките черва, подпомагайки растежа на вилите (власинките, които се простират по цялата дължина на тънките черва) и подобрявайки хранителната абсорбция. Проучванията показват също, че може да намали производството на провъзпалителни цитокини, което го прави подходящо терапевтично средство при множество възпалителни състояния.

Подобрява мозъчната функция

Основната роля на глутамина в мозъка е тази на прекурсор на невротрансмитерните аминокиселини – възбуждащите аминокиселини аспартат и глутамат и инхибиторната гама-аминобутирова киселина (GABA). Освен това е жизненоважен източник на енергия за нервната система. Ако мозъкът не получава достатъчно глюкоза, той компенсира чрез увеличаване на метаболизма на глутамин за енергия. Ето защо глутаминът се употребява като „храна за мозъка” и като ефективно ободряващо средство.

Помага при следоперативно възстановяване

Клиничните изследвания показват, че прилагането на глутамин интравенозно може да намали продължителността на хоспитализацията след операция (особено след сложна коремна такава) с цели три дни, както и да редуцира риска от болнични инфекции с 30% при пациенти в хирургичните отделения за интензивно лечение. 

Потенциални ползи при рак

В систематичен преглед се съобщава, че в 11 от 15 проучвания оралното суплементиране с глутамин значително намалява степента на стомашно-чревен мукозит (разрушаване на мукозната бариера на стомаха и червата), което е често срещан страничен ефект при онкоболни пациенти на лъче- и химиотерапия.

В двойно-сляпо, плацебо-контролирано, рандомизирано проучване, на пациенти с колоректален рак, подложени на химиотерапия, са давани 18 г глутамин дневно (пет дни преди и по време на процедурата). Изводът е, че суплементирането с глутамин намалява страничните ефекти, предизвикани от химиотерапията, като диария, стомашно-чревен мукозит и чревна пропускливост, и подобрява хранителната абсорбция.

Едни от най-добрите растителни източници на глутамин са аспержи, броколи, грах, зеленолистни зеленчуци (кейл, листно зеле, маруля, спанак), леща, магданоз, соя, фасул, червено зеле и червено цвекло. Но при определени състояния като инфекции, интензивни и продължителни физически натоварвания, операции, сепсис, силен стрес и травми глутаминът се изчерпва много по-бързо, отколкото може да се произведе в мускулите и други тъкани, поради което е препоръчително да се набавя отвън под формата на добавка.

Забележка: Въпреки че глутаминът е безопасен и се понася добре от повечето хора, той не трябва да се прилага при наличие на бъбречни или чернодробни проблеми.

Източник: www.goodnesslover.com
Снимка: www.pixabay.com

Оставете коментар:

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *